|
"Luonto-kuvan manipulointi on aina kerrottava julki"
Helsingin Sanomat 1.11.2000,
Markku Könkkölä
"Luontokuvan
arvostus ei tule pelkästään sen visuaalisista ansioista.
Kuvan välityksellä
halutaan myös kokea aitoja luontoelämyksiä.
Jättämällä
kertomatta manipuloinnista kuvaaja päättää katsojan
puolesta, ettei kuvan aitoudella ole merkitystä. Olisikin hyvä,
että muutkin kuin kuvaajat osallistuisivat keskusteluun.
|
Luontokuvaa
käytetään myös dokumenttina eri yhteyksissä.
Jos luodaan manipuloimalla
"aitoja" tilanteita pitää muistaa, ettei kukaan
tunne luontoa täydellisesti.
Ihmisen aistit,
kuten muistikin, ovat kovin epäluotettavia ja jopa tiedostamattomien
toiveiden ohjaamia.
Näin syntyy
väistämättä myös luontoa vääristäviä
kuvia. |
Digitaalikameroiden
käyttö yleistyy nopeasti.
Koska niitä
käytettäessä minkäänlaista filmioriginaalia
ei ole, kuvan aitous tulee olemaan pelkästään kuvaajan
itsekritiikin ja luotettavuuden varassa.
Muuttuvassa tilanteessa
luontokuvan aitouden ja kuvaajan uskottavuuden vaaliminen on aiempaa
tärkeämpää!
Mihin manipuloinnin
merkitsemisen raja sitten vedetään? |
Todellisuutta
voi muuttaa paljonkin jo ennen kuvan ottoa, eikä tekniikka kaikkine
vaiheineen koskaan pysty toistamaan napinpainalluksen hetkeä täydellisesti.
Kaikesta huolimatta
ainoa selkeä kohta, johon rajan voi vetää, on kuvanottohetki.
...
Muut kuin luontokuvaajat kertovat esimerkiksi näyttelyluetteloissaan
usein käyttämänsä tekniikan, kuvakollaasin tai vastaavan.
|
Miksi
kaikki luontokuvaajat eivät voi edistyksen nimissä käyttämäänsä
tekniikkaa merkitä näkyviin?
Jos se on niin
edistyksellistä ja suuri luovuuden osoitus, sen merkitseminen luulisi
olevan kunnia-asia.
Eivätkö
he sittenkään uskalla luottaa siihen, että manipuloidun
kuvan visuaaliset ansiot kestäisivät kovenevassa kilpailussa
ilman luontokuvan aitouden tuomaa arvostuksen lisää?"
Markku
Könkkölä, puheenjohtaja Suomen Luonnonvalokuvaajat
ry
"Luonto-kuvan
manipulointi on aina kerrottava julki"
Helsingin Sanomat 1.11.2000, |